Blog 33: Vijf stappen naar marketingplanning voor financieel advieskantoren

Dinsdag 9 april 2024

Hoewel het belang van marketing bij financieel advieskantoren steeds meer wordt erkend hebben slechts twee van de tien kantoren daadwerkelijk een marketingplan uitgeschreven. Het hebben van een marketingplan is essentieel in goede tijden, maar de branche moet beseffen dat plannen net zo belangrijk, zo niet belangrijker zijn, wanneer de economische vooruitzichten onzeker zijn.

De 5 stappen voor een flexibel marketingplan

Deze vijf stappen zijn de sleutel tot het creëren van flexibele marketingstrategieën met de benodigde data om succesvolle resultaten te behalen en uw kantoor te laten groeien.

Stap één: Plan uw doelstellingen

U moet weten wat u met uw kantoor wilt bereiken. Wat zijn uw doelstellingen? Het marketingplan moet hierop worden afgestemd.

Stap twee: Maak het niet ingewikkeld

Een marketingplan heeft als fundament een aantal marketinginstrumenden zoals bijvoorbeeld de 4 P's (Product, Plaats, Prijs en Promotie). Begin simpel en omschrijf deze 4 P's. U heeft dan een compleet overzicht en een gioed inzicht in uw core-business.

Stap drie: Voer uw marketingstrategie daadwerkelijk uiit

Ieder onderdeel van de 4 P's heeft u beschreven. Op basis daarvan bedenkt u een marketing strategie. Waar het vervolgens vaak misgaat is de consequente uitvoering ervan. De 'waan van de dag' wordt hierbij als een hoge hindernis ervaren. Wij zeggen u: "Stick to your plan!".

Stap vier: Evalueer de resultaten

Meten = weten! Meet de resulaten van de gevolgde strategie en stuur bij. (Google Analytics is hierbij van belang). Presenteer bevindingen met duidelijke en beknopte rapporte

Stap vijf: Ontdek inzichten

Ontdek wat werkt en wat niet door belangrijke inzichten te halen uit de resultaten. Pas uw tactieken aan en identificeer nieuwe marketingkansen.

Onze suggestie:

YORON is specialist op het vlak van internetmarketing en beschikt over alle benodigde kennis van de markten waarin uw financieel advieskantoor werkzaam is. Graag steken wij de handen uit de mouwen om uw kantoor vérder te helpen!

YORON kunt u inschakelen als uw eigen 'in-house marketingspecialist'. Zo zou u bijvoorbeeld per kwartaal een ochtend of middag een specialist kunnen inhuren die met u aan tafel gaat zitten om u te helpen met het schrijven, uitvoeren en bijsturen van uw op maat gemaakte marketingplan! Het geeft u houvast, het biedt structuur en duidelijkheid als het gaat om uw marketing strategie!