Blog 36: Businesskillers

Dinsdag 9 april 2024

Er is niet “een beste manier” om je bedrijf te runnen. Maar ik wil je wel mijn eigen ondernemerslessen meegeven, die mij hebben geholpen naar het punt waar ik nu sta. Door alles wat ik in mijn bedrijf
toegepast en verbeterd heb, heb ik mijn bedrijf heel goed kunnen verkopen. Mijn kennis over winstgevend ondernemerschap wil ik dan ook graag met je delen. Een heel belangrijke factor hierbij is dat je keuzes durft te maken. Op alle fronten. Want je zult dingen moeten willen veranderen.  Welke keuze je ook maakt, bedenk dat ALS je een keus maakt, je sowieso al behoort tot een select groepje.
Want mijn ervaring is dat niet veel ondernemers in deze branche stevige keuzes durven te maken.
Want dat is eng. Het is niet comfortabel. Je weet niet hoe het moet. Je weet nog niet zeker wat het resultaat zal zijn. Klopt allemaal als een bus.

Het feit dat jij dit e-book leest, geeft al aan dat jij het mogelijk wel anders dan anderen wilt doen. Omdat je weet dat het nodig is. Dat je zelf de regie over je bedrijf pakt, dat je niet de rest zomaar achterna loopt. Dus maak een keus. Let’s go!!

Killer 1: in uw bedrijf werken

Je bent natuurlijk super druk. De ene klant is nog niet afgerond of de volgende staat alweer te wachten. Er is zoveel te doen, geen dag is hetzelfde. En dat is precies waar het bij veel ondernemers fout gaat. Want je gunt jezelf vaak geen tijd om na te denken over waar je heen wilt met je kantoor, welke processen verbeterd kunnen worden, hoe je je klanten wilt gaan bedienen. Zelfs de functioneringsgesprekken zijn een ondergeschoven "moetje" omdat je het eigenlijk te druk hebt.
Zolang jij niet de tijd neemt om te werken AAN je bedrijf, zul je altijd geleefd worden door de waan van de dag. Er blijven dan teveel belangrijke dingen liggen. Ik hoop dat je snapt dat dit je heel veel geld kost, omdat je achter de feiten aanloopt. Je kunt op die manier nooit de juiste keuzes maken.

Met werken AAN je bedrijf bedoel ik niet “een keertje” nadenken over je bedrijf. Nee, daarmee bedoel ik dat je structureel tijd gaat inplannen om je bezig te houden met het echte (denk)werk als ondernemer.
Begin eens met 2 uur per week. Doe je deur dicht, zet je telefoon op stil en schakel je e-mail uit. Pak pen en papier en ga schrijven, over de onderwerpen waar jij over na wilt denken of gewoon over wat er in je
opkomt. Als je dit echt wekelijks gaat doen, dan gaat het je mooie dingen opleveren.

Killer 2: De duurst betaalde medewwerker..

Laat ik beginnen met dat er niets mis is met hard werken! Ik heb zelf jarenlang bijna 80 uur in de week
gewerkt. Omdat ik dacht dat dit zo hoorde en omdat ik dacht dat dit goed was voor mijn bedrijf. De beuk erin, handel binnen halen, je herkent het waarschijnlijk wel. Je komt terug op kantoor met de hele papierwinkel. Je gooit alles direct door de scanner, shit, hij loopt vast vanwege een nietje. Kun je weer opnieuw beginnen. Je hebt het veel te druk voor deze onzin!!!! Het advieswerk vind je hartstikke
leuk om te doen, maar dat administratieve geneuzel vind je echt niet leuk. Je hebt wel wat beters
te doen. 
Aan iemand anders over laten zou super zijn! Maar vaak heb je alles zelf al verwerkt in de tijd dat je het
iemand anders moet uitleggen en dan is het ook nog maar de vraag of het allemaal goed gaat. Nee, dan doe je het liever even zelf. Herkenbaar? Dit is een mega businesskiller! Simpelweg omdat jij te duur bent
om je met dit soort dingen bezig te houden. Maak voor jezelf maar eens een rekensommetje naar aanleiding van de tip op de volgende pagina. Hou bij hoeveel uur per dag jij werk doet wat iemand anders ook zou kunnen. Nee, waarschijnlijk komt je ego nu door de bocht, omdat je denkt dat niemand anders het zou kunnen doen. Get real!  Omdat je er niet op vertrouwt dat het goed komt. Jij kent het dossier, jij
kent de klant. Nee, dat doe je liever toch maar even zelf. Dan hoef je het ook niet uit te leggen aan iemand anders, dat scheelt ook weer tijd. Herkenbaar?
Als jij het proces van werk overdragen goed inregelt, gaat het VOOR jou werken. Echt! Je team wordt dan verantwoordelijk voor het werk, in plaats van dat jij een klussen-uitdeler blijft. Hoe heerlijk is dat?!

Maak een lijst van al het werk dat jij doet en maak daarna geel wat je eigenlijk niet meer zou willen doen.
Geef het werk dat jij niet leuk vindt (en het werk wat jij niet zou moeten doen!) uit handen aan je team.
Maak duidelijke afspraken over je verwachtingen over het werk en evalueer regelmatig, zodat je vinger aan de pols kunt houden.

Killer 3: De kar met vierkante wielen

Kijk maar eens goed naar het plaatje hieronder. De kans is groot dat dit ook geldt voor jouw kantoor.
Je weet heel goed dat er dingen in je bedrijf verbeterd of veranderd kunnen worden. Of misschien zelfs
wel veranderd moeten worden. Processen, werkwijzen, klantaandacht, je marketing, je verdienmodel etc.

Maar.Je.Hebt.Het.Te.Druk.......

Dit komt echt veel voor. Vaak weet je niet waar je moet beginnen. En als je al wilt beginnen, dan weet je niet waarmee je zou moeten beginnen. Er is geen standaardaanpak in hoe je processen verbetert. Bij elk kantoor is er immers een andere bottleneck. En elke ondernemer heeft blinde vlekken. Mijn tip hierbij is: schakel hulp in. Echt, ik meen het. Dat is niet om in mijn eigen straatje te praten, maar omdat ik uit
ervaring weet dat het dan sneller gaat. Of je moet echt het wiel zelf willen uitvinden.
Hopelijk is het dan geen vierkant wiel ;-)

Killer 4: zonder overzicht geen grip

Herken je dit? Begin van het jaar had je jezelf een aantal dingen voorgenomen, maar ineens ben je een half jaar verder en er is niets van je plannen terecht gekomen. Je bent in de Grote Ondernemers Valkuil getrapt: je bent go with the flow gegaan. Daar hoef je je niet voor te schamen, het overkomt bijna elke
ondernemer. Althans, mij is het jarenlang overkomen. Want het is elke dag knetterdruk. Aan het eind van de dag vraag je jezelf af waar je dan zo druk mee bent geweest. Dag in, dag uit. Je medewerkers hebben het ook druk gehad. Maar waarmee? Eigenlijk heb je geen idee wat er de hele dag op kantoor gebeurt.
De telefoon gaat de hele dag, je hebt afspraken met klanten, maar ondertussen heb je eigenlijk geen idee hoeveel er nu daadwerkelijk is verdiend vandaag. Face it, je hebt geen overzicht. Waar wilde je nu ook alweer heen met je kantoor….? Zolang JIJ niet het plan bepaalt, zullen anderen jouw plan (en agenda)
bepalen. Als jij geen overzicht hebt, dan weet je nooit of je nog op koers ligt. Bijsturen als blijkt dat je niet op koers ligt wordt dan lastig, laat staan dat je dan nog veranderingen kunt doorvoeren. En die veranderingen zijn echt nodig. De wereld verandert, de branche verandert. Provisietransparantie op schade ligt al jaren op de loer, geautomatiseerd robotadvies. En niet alleen zijn klanten veeleisender geworden, medewerkers verwachten ook van je dat je de processen in het bedrijf goed inregelt, zodat ze efficiënt kunnen werken. Want wat voor jou een ergernis is, geldt ook voor je medewerkers!

Kortom, zorg dat je een bedrijf van de toekomst neerzet. Anders mis je de boot. De wereld gaat snel. En dat is iets wat veel adviseurs niet willen zien. Zolang je het maar ontkent is het er niet. Struisvogelpolitiek dus. Ga ervoor en zorg dat je overzicht krijgt. Zorg dat je doelstellingen gehaald worden. Zorg dat je de boel op orde hebt en alles super efficiënt inregelt. Zorg dat je bedrijf klaar is voor de toekomst. Stilstand is achteruitgang. Klanten verwachten dat ook van je!

Maak doelstellingen meetbaar en maak ze klein. Dus bijvoorbeeld je jaardoel opdelen in 12 maanddoelen en daarna opdelen in week-doelen. Zo weet je precies wat je elke week zou moeten doen. Hou die focus!! En maak een dashboard waarin iedereen bijhoudt wat hij of zij gedaan heeft. Dat is maar 30  seconden werk en zo zie jij precies hoeveel verzekeringen er afgesloten zijn, hoeveel opzeggingen
er geweest zijn, hoeveel onderhoudsgesprekken er zijn geweest en wat er verdiend is. Of dat er niets verdiend is.... Dat kan natuurlijk ook. Maar dat kun je alleen zien als je het ook daadwerkelijk bijhoudt.

Killer 5: Uw omzet verhogen

Waarschijnlijk trek je nu een wenkbrauw op van verbazing…. Is je omzet verhogen een businesskiller…???

Absoluut!!! Veel ondernemers denken dat omzet verhogen het doel van ondernemen is. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar een hogere omzet kan je ook in de problemen brengen. Want in onze branche is het vaak zo dat hoe hoger de omzet is, hoe meer kosten je moet maken. Er moet personeel bij, werkplekken ingeregeld worden, softwarelicenties en alle andere kosten. Een hogere omzet betekent dus ook vaak hogere kosten. Je omzet verhogen kan dus zelfs voor problemen zorgen! Daarnaast zegt je omzet  absoluut niets over je winst. Terwijl dat nu juist hetgeen is wat telt! Ik zie vaak genoeg ondernemers met een mooie omzet, maar met een veel te lage winst. Ik ben een groot voorstander van focussen op WINST. Winst is de beloning voor het ondernemerschap. Voor jou dus, jij, die altijd super hard werkt. Ook als iedereen al naar huis is. Of ’s avonds, terwijl je je mail nog even checkt. Voor de risico’s die je loopt als ondernemer. Winst geeft je de vrijheid om te doen wat jij wilt. Je wilt dus winst, geen omzet. Het probleem is dan ook vaak dat je je cashflow niet in beeld hebt. De rekening-courant van verzekeraars wordt vaak pas achteraf de maand erna uitbetaald, je weet nooit echt waar je aan toe bent. Je loopt dus
eigenlijk altijd achter de feiten aan.

Je moet er dus voor zorgen dat je grip krijgt op je cijfers. En dan bedoel ik niet dat je elke maand je boekhouder om overzichten moet vragen. Nee, ik bedoel dat je voor jezelf overzicht schept. Financieel overzicht. Maak potjes voor jouw salaris, winst, kosten en belasting. Daarmee weet jij altijd precies hoe je ervoor staat! Hoe je dit precies doet behandel ik ook in mijn programma. Deze strategie heeft echt voor een ommekeer in mijn bedrijf gezorgd. Toen ik dit ging toepassen ging mijn winst ineens sky high!

Kom in actie, blijf niet afwachten wat er aan het eind van de maand voor jou overblijft. Echt, als jij grip krijgt over je cijfers, dan gaat er een wereld voor je open. Know your numbers, dat is waar het om draait. Duik je cijfers in. Hou bij wat je omzet per maand is en check wat je uitgeeft. Wees hier HEEL kritisch in, ook als je bijvoorbeeld al 10 jaar ergens lid van bent!

Dragen die kosten bij aan de winst of niet? Niet? Dan zorg je dat je afscheid neemt van die kosten. Dit is echt een klusje, maar wel een die direct geld oplevert. Want waarschijnlijk heb je, net als ik vroeger, veel kostenposten die eigenlijk niets toevoegen aan de winst van je bedrijf. Pas toen ik het systeem voor me
ging laten werken, kreeg ik grip op mijn cijfers en kon ik me op de winst focussen.

Onze suggestie:

YORON is specialist op het vlak van internetmarketing en beschikt over alle benodigde kennis van de markten waarin uw financieel advieskantoor werkzaam is. Graag steken wij de handen uit de mouwen om uw kantoor vérder te helpen!