Marketingplan


Doelgroep

Een product, dienst of merk succesvol vermarkten kan alleen met goede marketing. En goede marketing kan alleen als je weet wie je doelgroep is.

YORON richt zich op het intermediair, meer specifiek op assurantie-, hypotheek- en persioenkantoren. Nichemarkten zijn financieel planners, erfrechtspecialisten, scheidingsadviseurs.

Een diepgaande kennis van deze doelgroepen stelt YORON in staat om haar marketingdoelstellingen gericht op te stellen.

Speelveld

YORON maakt deel uit van de samenleving en heeft te maken met vele marktpartijen, de overheid, afnemers, klanten, leveranciers, concurrenten.... Het is van belang om het speelveld en de spelregels goed te leren kennen.

Wij moeten dus aandacht geven aan onderstaande aspecten en deze verder uitwerken:

  • externe analyse op Marco en Meso niveau (DESTEP, ABCD analyse)
  • klantanalyse
  • branche (bedrijfstak) analyse
  • concurrentie analyse
  • distributieanalyse

Maar we moeten ook kijken naar onszelf (Micro neveau) en achterhalen waar kansen liggen, welke bedreigingen er zijn en het identificeren van onze sterke en zwakke punten (SWOT).

Strategie

Zodra YORON haar doelgroepen in beeld heeft, weet welke doelstellingen moeten worden gerealiseerd en het speelveld door en door kent, is het tijd om onze eigen marketingstategie te formuleren en een antwoord te vinden op de vragen zoals "wat wil YORON bereiken en op welke manier komt dit tot stand?".

Het marketingplan is dan in een vergevorderd stadium aangekomen. Het onderzoek is verricht en er is vastgesteld welke kant YORON de komende jaren op wil gaan. De ontwikkelde strategie wordt vorm gegeven door de Marketing Mix en de uitvoering ervan door de Marketing Actieplannen.